čtvrtek 2. prosince 2010

Trocha historie nikoho nezabije

Pár slov k minulosti od pamětníka :)

Kdysi dávno, na přelomu století, uvedla společnost Microsoft novou hru s označením Microsoft Simulator (MSTS). Vývojářem této hry byla společnost Kuju. Během pár měsíců vznikla poměrně rozsáhlá česká komunita a začala z kusých informací tvořit československé vozy, lokomotivy a tratě. Nehynoucí sláva této doby patří například stále fungujícímu serveru http://www.trainsim.cz a Pampalinymu. Simulátor byl velmi slušný, na svou dobu měl výbornou grafiku a neukojení železniční nadšenci (včetně mně) měli ohromnou radost z každého nového vozu a objektu. Začala zlatá éra železniční simulace v Česku. Za Slováky si netroufnu hovořit, protože neznám dnešní stav, ale v této první fázi se tvořilo převážně dohromady, ostatně obě železnice mají víceméně stejné vybavení.
Jediné, co by se dalo vytknout MSTS, byl editor, jehož ovládání bylo velmi složité a stabilita nízká. Nicméně lidé jako Zbyněk Šemora i v tomto editoru dokázali vybudovat tratě o stokilometrových vzdálenostech, například Praha-Bratislava. Tento rozměr tratě pokud vím nikdo z místní komunity nepřekonal (a asi jen tak nepřekoná).

Po pár letech vstoupil na trh Trainz od společnosti Auran. Jednolo se primárně o simulátor modelového kolejiště, nicméně v dalších verzích už to zas tak modelové kolejiště nebylo a diskuze na toto téma se vedou dodnes, napříč TRS2004, TRS2006, TRS2007, TC1, TC2, TC3, TRS2009, TRS2010 i odvozenými ProTrainPerfect. Grafika Trainzu není špatná, z hlediska simulace nebudu porovnávat, osobně si myslím, že reálný železničár sáhne radši po starším MSTS nebo po RW. Co je podstatné, komunita, která se částečně oddělila od MSTS a nabalila nové uživatele, vytvořila ohromné množství čs objektů, včetně lokomotiv a vagónů.

Jak šel čas, přišel dvakrát Microsoft se snahou vydat MSTS2, pokračování slavného předchůzce. Ani jeden z pokusů, k velkému zklamaní mnoha nadšenců, nedotáhl do konce a vývoj nakonec zastavil.


V roce 2008 (?) vyšel Rail Simulátor a nestál za ním nikdo jiný, než slavné Kuju.
Výborná grafika, některé novinky a jinak spousta nedomyšleností a problémů nestačilo na to, aby zlomilo stav na místní scéně a opakoval se počáteční boom. Co nezvládla neschopnost Kuju, dorazily antipatie mezi některými členy komunity.

Postupně Kuju dalo od RailSimulatoru ruce pryč a vznikl RailWorks, který vyvíjela samostatná skupina. Najednou začal být vidět tah na branku a to i přes to, že věci nešly vpřed nijak rychle. Byla odstraněna spousta chyb, přidány nové vlastnosti a z hlediska prodeje byl produkt umístěn na Steam, což se ukázalo (podle mého) jako výborný tah. Celý trh je postaven primárně na prodeji addonů - lokomotiv, vagónů a tratí.

V roce 2010 by uvolněn RailWorks2, který přinesl další vylepšení a pro uživatele původní verze RailWorks byl zdarma. Objevilo se nové, lepší menu (hlavně pro příležitostné hráče), zjednodušený ovládací panel, byl vylepšen režim kariérních misí.

Z hlediska české obsahu pro RS/RW už to tak ideální není - návěsti, koleje, budovy převážně jsou k dispozici. Je pár vagónů a použitelných je spousta německých vagónů. Lokomotivy bohužel zatím nejsou.